Şemsi Bayraktar, yazılı açıklamasında, Temmuz ayında markette 35 üründen 14’ünde fiyat artışı, 18 üründe fiyat düşüşü olurken, 3 ürünün fiyatı değişmediğini vurguladı. Şemsi Bayraktar, Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak, üreticiden tüketiciye, halkın tamamını yakından ilgilendiren gıda fiyatlarındaki değişimleri, takip etmeye ve kamuoyunu doğru bilgilendirme amacıyla açıklamalara devam ettiklerini belirtti.
Üretici fiyat değişimleri
Temmuz ayında üretici fiyatlarında, domates, sivri biber, marul, kuru fasulye, nohut, yeşil mercimek, pirinç, kuru kayısı, kuru üzüm, kuru incir, Antep fıstığı, süt ve zeytinyağı fiyatlarında değişim olmadığına dikkati çeken Şemsi Bayraktar, şunları kaydetti: “Üreticide Temmuz ayında fiyatı en fazla düşen ürün % 40,48 ile havuç olmuştur. Fiyat düşüşünde havucu, % 11,11 ile karpuz, % 10 ile yumurta, % 8,57 ile fındık, % 7 ile patates, yüzde 6,85 ile salatalık, yüzde 6,46 ile limon, % 5,88 ile kiraz, % 2,29 ile yeşil fasulye, % 1,77 ile patlıcan, % 1,56 ile kabak izledi. Üreticide en fazla fiyat artışı % 15,69 oran ile kuru soğanda görüldü.” Temmuz ayında market fiyatlarında, zeytinyağı, kuru üzüm ve kuru incir fiyatında değişim görülmediğini vurgulayan Şemsi Bayraktar, şu bilgileri verdi: “Markette Temmuz ayında fiyatı en fazla düşüş, % 33,06 ile patlıcanda meydana geldi. Fiyat düşüşünde patlıcanı yüzde 23,47 ile havuç, yüzde 22,30 ile marul, yüzde 12,60 ile kiraz, yüzde 11,22 ile yeşil fasulye, yüzde 10,84 ile karpuz, yüzde 10,53 ile yumurta, yüzde 10,26 ile patates, yüzde 7,13 ile Antep fıstığı takip etti.
Farkın sebebi nedir?
Temmuz ayında markette en fazla fiyat artışı, yüzde 17,13 oran ile kuru soğanda meydana geldi. Kuru soğandaki fiyat artışını yüzde 9,75 ile kırmızı mercimek, yüzde 8,73 ile çilek, yüzde 7,09 ile nohut, yüzde 4,81 ile ayçiçeği yağı izledi.” Üretici ve markette fiyatı en fazla artan ürün olan kuru soğanda, hasat edilen ürün miktarındaki azalmaya bağlı arzdaki daralma nedeniyle fiyatlarda artış görüldüğünü bildiren Bayraktar, kuru soğanda özellikle Çukurova bölgesinde hasadın tamamlandığını, ancak, İç Anadolu Bölgesi’nde henüz hasadın tam olarak başlamadığını, bunun da piyasada ürün fiyatlarını yükselttiğini belirtti. Hem üreticide hem markette fiyatı artan diğer ürün kırmızı mercimekte, son yıllarda üretimin azaldığını, ülke ihtiyacının tam olarak karşılanamadığını anlatan Şemsi Bayraktar, bu ortamda ihracatın sürmesinin iç piyasada fiyat artışına sebep olduğuna dikkati çekti.