Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
28 Ekim 2019
İNSANLARA NE ÖĞRETEBİLİRSİNİZ?

Yetişkin bir insanı eğitemezsiniz; onu ancak hayat eğitebilir.

İNSANLARA NE ÖĞRETEBİLİRSİNİZ?

Yetişkin bir insanı eğitemezsiniz; onu ancak hayat eğitebilir. Siz, hayatın onu eğitmesine yardımcı olacak bazı bilgiler aktarabilirsiniz, bir şeyler öğretebilirsiniz. Ancak öğretmek de kolay değildir.

Daha önce de dile getirmiştim. Halkımızın büyük bölümü, saf gözüken akıllılardan oluşur. Eğer öğrenme ihtiyacını duymuyor ve öğrenmek istemiyorlarsa, bu insanlara bir şeyler öğretmek kesinlikle mümkün değildir.
 
Burada insanların yaklaşımlarını, görüşlerini, davranışlarını değiştirmekten söz etmiyorum; bir şeycikler öğretmekten söz ediyorum.
 
İnsanların temel görüşlerini ancak hayat değiştirebiliyor. Einstein’in bir sözü var; ‘İnsanların görüşlerini değiştirmek, atomu parçalamaktan daha zordur’ diyor. Gerçekten öyle. Bu nedenle de insanlara öğretmenlik taslayanlara, akıl öğretmeye kalkanlara üzülüyorum. Boşuna çaba harcıyorlar. Akıl öğretmeye çalıştıkları kişilerin kendilerinden daha akıllı, tedbirli, kurnaz, gerçekçi olduğunu bir türlü kavramıyorlar. Bu konuda başarı şansı olan tek öğretmen, hayat. İnsanlar yaşayarak, kendi deneyimleri ışığında görüşlerini kendileri biçimlendiriyor.
 
Peki, görüşlerini değiştiremeseniz de görüşlerini sorgulamalarına veya geliştirmelerine katkıda bulunmak da mümkün değil mi?
 
Bu mümkün. Ancak bunun da yolu olduğunu düşünüyorum.
 
ÖĞRENMEK İSTEMEYENE BİR ŞEY ÖĞRETEMEZSİNİZ
 
Çok uzun yıllardır eğitimcilik yapmaya çalışıyorum. Öğrendiğim gerçek şu: İnsanları eğitemezsiniz; öğrenmek istemeyen insana da hiçbir şey öğretemezsiniz.
 
İnsanların kendi tercihleri olan ilgi alanları vardır. Bazı kişiler, tuttuğu takımın oyuncularını ezberden sayabilir. Bazıları “beygirci”dir, yarışan atların şeceresini bilir, geçmiş yarışlardaki başarılarını size sayabilir. Bazı insanlar magazincidir, hangi artistin kimle ilişkisinin olduğundan, giydiği elbisenin modeline kadar bilir. Bazı kişiler araba hastasıdır; size bırakın araba markalarını, belirli bir marka arabanın çeşitli modellerini ve bunların özelliklerini ezberden anlatabilir. Onların yanında kendimi cahil hissediyorum.
 
Geçenlerde bir güvercin meraklısıyla sohbet ettik. Hiç bilmediğim apayrı bir dünya varmış meğer. Benim uzaktan bakıp, “güvercin işte, ne olacak ki” deyip geçtiğim kuşun meğer ne kadar çok türü, ne çok numarası varmış. Konuştuğum arkadaş bunların hepsini biliyordu.
 
Bu insanlara “uzmanlık” konularındaki bu bilgiler zorla öğretilmedi. Keyif aldıkları bir iş olduğundan, kendileri öğrendi. Bu nedenle, birilerine bir şeyler öğretmeyi düşünüyorsanız, birkaç küçük taktiğin işe yarayacağını düşünüyorum.
 
Önce, öğretmek istediğiniz konunun bu kişinin yaşamı açısından önemini kavratın. Sonra bu konulardaki bilgilerinin ne kadar sığ olduğunu kavratın. En son olarak da bu konularda hangi erişilebilir kaynakları kullanarak bilgi sahibi olabileceğini anlatın ve bu konuda bazı özet bilgiler verin. Bunları yapmadığınızda, siz konuşursunuz, insanlar dinler ancak boşa konuşmuş olursunuz.
 
KONUNUN ÖNEMİ
 
Örneğin, bir işçi eğitimindeyseniz ve işçi haklarını anlatacaksanız, vereceğiniz örneklerle haklarını yitirenlerden başlayın. Kıdem tazminatı almak isteyip de alamayanlardan, işsizlik ödeneğine hak kazanma yollarını bilmeyenlerden, fazla çalışma ücretini alamayanlar, oyuna gelip kıdem tazminatını alamadan işten atılanlardan örnekler verin. Sonra da, kendilerinin işçi olarak kalacaklarını, patron veya esnaf olamayacaklarını, çocuklarının da işçi olacağını anlatın.
 
BİLGİLENMEDEKİ SIĞLIK
 
Sonra da ezber bozma sürecini başlatın; kulaktan dolma bilgilerin ne kadar yetersiz olduğunu örneklerle gösterin. Bu aşamada dinleyicileri sarsmanız gerekir. Kulaktan dolma bilgiyle edinilmiş birçok ezber vardır. Öğrenme süreci, ancak bu ezberlerin bozulmasıyla, kulaktan dolma bilginin yetersizliğinin ve yanlışlığının sergilenmesiyle başlayabilir. Yoksa bizim insanlarımız her şeyi bildiğini zanneder. İşine yarayacağına inandırıldığı konularda eksikliği ve yanlış bilgileri, saygısızlık etmeden, gündeme getirildiğinde, öğrenme ihtiyacı gündeme gelir.
 
BİLGİ KAYNAKLARI
 
Eskiden örgün eğitim düzeyi düşüktü; bilgiye erişim kaynakları son derece sınırlıydı. Günümüzde hem örgün eğitim düzeyi çok yükseldi, hem de bilgisayarlar, akıllı telefonlar, sosyal medya vb yollardan bilgiye erişim çok kolaylaştı.
 
Bir eğitim toplantısında çok bilgi aktarılamaz; ancak gazete veya televizyon aracılığı olmadan bazı bilgilere nasıl erişileceği anlatılabilir. Örneğin, devlet bütçesini öğrenmek istiyorsanız, her ayın 15’inde www.bumko.gov.tr adresine başvuracaksınız. Türkiye ekonomisindeki temel verilere en doğru biçimde Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’nın haftalık raporlarından erişebilirsiniz. Fiyat endekslerini TÜİK yayınlar. Mevzuata ilişkin en doğru bilgilere www.mevzuat.gov.tr adresinden erişmek mümkündür.
 
Bu ve benzeri kaynakların gösterilmesiyle, hayatlarını yakından ilgilendiren konularda eksikliklerini görüp, bu eksiklikleri gidermenin önemini kavrayanlara, bir şeyler öğretilebilmiş olur.
DİĞER HABERLER
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE

OCAK’TA açıklanan 17 bin 2 TL’lik asgari ücrette döviz kurları nedeniyle meydana gelen kayıp 1.612 TL’ye ulaştı. En düşük memur maaşı ise 3 bin 94 TL eridi. 10 bin TL’lik en düşük emekli maaşı ise 399 dolardan 310 dolara geriledi.

YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU
YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU

Derinleşen ekonomik kriz ve hayat pahalılığı yaşlıları yoksulluğa mahkûm etti. TÜİK verilerine göre yaşlılarda yoksulluk patlaması yaşandı. Ülkedeki yaşlılarda yoksulluk oranı 4 yılda yüzde 7,5 arttı.

İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR
İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR

İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, gelecek aylarda istihdamın seyrinin, büyümedeki yavaşlamanın keskinliği ve süresine bağlı olarak şekilleneceğine dikkat çekerek, “İşsizliğin Türkiye ekonomisinde yeniden kritik sorunlardan biri olması ihtimal dahilinde” uyarısında bulundu.

ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?
ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?

Ekonomik kriz derinleştikçe toplu iş sözleşmesi kapsamındaki işçilerin ücret ve yan ödemelerinin ödenmesinde giderek artan sıkıntılar yaşanacağı açıkça görülüyor.