TAT GIDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VİZYONUYLA TARIMIN VE GIDANIN GELECEĞİ İÇİN ÇALIŞIYOR
Sürdürülebilirliği “Herkesi iyi ve sağlıklı gıdaya ulaştıracak dönüşüme öncülük etmek için varız” misyonuyla tüm iş modellerinin odağına alan Tat Gıda, kurumsal kültürünün temellerini oluşturan “Kökümüz Değerler, Toprağımız Dünya, Emeğimiz İnsan ve Paylaştığımız Toplum” dört ana başlıktaki sürdürülebilirlik faaliyetlerini ve hedeflerini paylaştı.
Tat Gıda, “Herkesi iyi ve sağlıklı gıdaya ulaştıracak dönüşüme öncülük etmek için varız” misyonuyla tüm paydaşlarını sürdürülebilirlik yolculuğunun bir parçası olarak konumlayarak sürdürülebilirliği, stratejisinin, değerlerinin ve iş modellerinin merkezine yerleştirerek çevre, toplum ve ekonomi için değer yaratmayı hedefliyor.
Tat Gıda CEO’su Evren Albaş, “56 yıldır Türkiye’de Tat Gıda her eve, her restorana, her Evren mutfağa girmeyi başarmış, adı güven ve kaliteyle birlikte anılan bir marka olarak gıda güvenliğini ve tarımın geleceğini destekliyoruz. Tarımda sürdürülebilir gelecek adına öncü çalışmalara imza atıyoruz. Tat Gıda olarak, hayata geçirdiğimiz ilk stratejik sürdürülebilirlik yol haritamızla üretimde ve tarımda karbon ayak izini azaltma hedefini ortaya koyduk. Sürdürülebilirliğin her alanında güçlü adımlarımızla sektörümüze liderlik etmeye kararlıyız” dedi.
Hedef, 2050’ye kadar karbon nötr olmak
Tat Gıda faaliyetlerini, imzacısı olduğu Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin (UNGC) insan hakları, çalışma yaşamı, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi başlıkları kapsayan ve “ekosistem ekonomisi” metrikleri ile uyumlu şekilde yürütüyor. 2016’dan beri Borsa İstanbul’un Sürdürülebilirlik Endeksi’nde yer alan Tat Gıda, 2022 yılında tüm ESG performans alanlarında gerçekleştirdiği çalışmalarla, LSEG (London Stock Exchange Group) değerleme sistemi üzerinden ESG notunu 100 üzerinden 71 puana yükseltti. Şirket, 2050 yılma kadar karbon nötr olma hedefini ortaya koyan Koç Holding’in başlattığı Karbon Dönüşüm Programı’nda yer alıyor.
Tarladan sofraya bir yolculuk ile izlenebilirlik sunuyor
Üretimde izlenebilirlik, otomasyon ve yapay zekâ uygulamaları gibi transformasyon projelerini devreye alan Tat Gıda, üretim tesislerinin dijital dönüşümü için global ölçekte en etkili dijital olgunluk değerlendirme programlarından biri olan SIRI (Smart Industry Readiness Index) değerlendirmesinden geçti. Yapay-zekâ destekli akıllı su kaynakları yönetim sistemi ile üretimdeki elektrik tüketimini %15 oranında azalttı. Blockchain altyapısına sahip izlenebilirlik platformu TTRACE aracılığıyla, ürünlerimizin tarladan sofraya gerçekleşen yolculuğunun tamamını izlenebilir hale getirmek için ilk adımı atarak, Karacabey fabrikasında domateslerin tarladan tesise takip sürecini başlattı.
“Tarımda dijitalleşmeye, akıllı teknolojilere yatırım yapıyoruz”
Evren Albaş, “Kesintisiz devam eden “Sözleşmeli Tarım” uygulamamız kapsamında 500’e yakını sözleşmeli olmak üzere 1000’in üzerinde çiftçiyle çalışıyoruz. Dijital tarım uygulamalarımızı çiftçilerle paylaşıyoruz. Kurumsal çiftçi kimliği ile yeni teknolojileri denediğimiz ve kendi tarımsal hammadde'” :’ ihtiyacımızın %5’ini ürettiğimiz kendi tarlalarımızda, elde ettiğimiz verimi dünya ortalamasının üzerine çektik. Dijital tarım uygulamalarımızı kullanan 100 çiftçi ve Tat Tarım Ekibi ile beraber 134 tarım arazisini dijital tarlalara dönüştürdük. Akıllı Sulama Teknolojilerimizle yaklaşık %30 su tasarrufuna ulaştık. Uydu ile takip sayesinde yüzde 10’a varan verim artışı sağladık. Tarımsal iklim istasyonları aracılığıyla hava durumu yerel bazda tahmin edilebiliyor ve ürünü etkileyecek hastalıkların risk analizi yapılabiliyor. Bu istasyonlardan alınan veriler ve analizler sonucunda, hastalık riskleri çiftçilere “Tat Tarım Mobil Uygulaması” üzerinden gönderiliyor. “Tarım Değer Zinciri” projesiyle iki yıldır toplam 633 çiftçimizin, limit çalışmasına gerek duymadan ve piyasa şartlarına göre uygun koşullarda tarımsal finansman imkanından yararlanmasını sağlıyoruz” dedi.