1 MAYIS NASIL KUTLANIR?
Her insanın çeşitli kimlikleri var. Etnik köken, inanç, siyasal görüş, sınıf, meslek, memleket, işyeri ve hatta tutulan futbol takımı.
Her insanın çeşitli kimlikleri var.
Etnik köken, inanç, siyasal görüş, sınıf, meslek, memleket, işyeri ve hatta tutulan futbol takımı.
Futbol tutkunu bir kişinin kendi takımının maçında önde olan kimliği takımıdır. Maçta futbol fanatiklerinin etnik köken, inanç, siyasal görüş, sınıf, meslek, v.b. kimlikleri geri plana itilir. Fanatik bir Fenerli işçi ile fanatik bir Galatasaraylı işçi kavga bile edebilir.
Bazı mesleklerde meslek kimliği önemlidir. Ben iktisatçıyım. Kimse bana "iktisatçı bey" demedi; denmez de. Ancak öğretmen, avukat, doktor ve hatta mühendisseniz, adınızın önünde mesleki kimliğiniz kullanılır. Size "sayın avukat," "doktor hanım," "mühendis bey" veya "öğretmenim" diyebilirler. Örneğin, inşaat mühendisiyseniz, toplumsal sınıfınız, inancınız, etnik kökeniniz, v.b. ne olursa olsun, İnşaat Mühendisleri Odası’nda örgütlenirsiniz.
Belirli durumlarda insanların sınıf kimliği diğer kimliklerinin önüne geçer. Tekel işçilerinin 15 Aralık 2009-2 Mart 2010 tarihlerinde Ankara’da gerçekleşen eylemi bu nitelikteydi. PKK sempatizanı olduğunu tahmin ettiğiniz işçilerle ülkücü işçiler yan yana çadırlarda kalabildiler; birine gelen yiyecek, diğeriyle paylaşılabildi. Hayat, etnik köken ve siyasal görüş kimliklerinin geri plana itilerek, sınıf kimliğinin öne çıkarılmasını zorladı. Kimse birbirini ikna etmeye çalışmadı; hayat şartları herkesi ikna etti.
1 Mayıs nedir?
İnsanların "sınıf kimliğfni öne çıkardıkları, sermayeye, emperyalizme, emek düşmanı iktidarlara karşı ortak tavır aldıklan, mücadele bayrağını yükselttikleri gündür. İşçi sınıfının dosta düşmana gövde gösterisi günüdür.
1 Mayıs’a hakim olması gereken anlayış, öne çıkanlması gereken özellik, ortak sınıf kimliğidir.
Eğer bazı işçiler ve memurlar, sınıf kimliklerini öne çıkararak değil de, etnik kimliklerini öne çıkararak 1 Mayıs alanına girerlerse, bu tavır 1 Mayıs’ın özüyle çelişir.
İnanç kimliğinin öne çıktığı bir camide veya kilisede "sınıf kimliği" ile hareket etmek ne kadar anlamsızsa, sınıf kimliğinin önde olması gereken 1 Mayıs kutlamalarında inanç kdmnğinf veya etnik kimliği öne çıkarmak da aynı derecede anlamsızdır. Hatta bölücülüktür; işçi sınıfını inanç veya etnik kimlik temelinde bölmektir.
2012 yılındaki 1 Mayıs kutlamalarında bu hata çok yapıldı.
Bu hata nasıl düzelecek? Gidip BDP’lileri ve yandaşlannı ikna etmeye mi çalışacağız? İkna olacaklar mı?
Bu hatayı biz düzeltemeyiz. Bu hatayı kapitalizm düzeltecek.
2012 yılı 1 Mayıs’ında kapitalizmin üçüncü küresel krizinin ve Türkiye’nin ekonomik krizinin etkilerini kitleler henüz somut olarak yaşamamıştı. Diğer bir deyişle, etnik kimliklerini öne çıkararak işçi sınıfını bölme lüksleri vardı.
2012 yılı başta işçi sınıfımız olmak üzere tüm emekçi sınıf ve tabakalar için çok zor bir dönemin başlangıcı olacak.
Suriye’ye saldın veya ekonomik kriz: Hangisi tercih edilirse edilsin, emekçi sınıf ve tabakalann yaşamlannda büyük sıkıntılar olacak.
Bu büyük sıkıntılar, işçi sınıfının etnik kökene, inanca, siyasal görüşe, v.b. göre bölünme lüksünü ortadan kaldıracak.
Türkiye’yi de, Türkiye işçi sınıfını da çok sıkıntılı günler bekliyor. Bu sıkıntılı günler, sınıf kimliğini öne çıkaracak, işçi sınıfını bölen tüm diğer kimlikleri geri plana itecek.
En iyi öğretmen hayattır. Gerçi öğrenme süreci biraz acılıdır; ancak hayat gibi öğretmen yoktur.
2013 yılında 1 Mayıs, emperyalizme, sermayedar sınıfa, kapitalizme (ve hâlâ iktidardaysa AKP’ye) karşı sınıf kimliğinin ön planda olduğu bir biçimde kutlanacak.