‘4/C ANAYASA’YA AYKIRI’
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun, Anayasa Mahkemesi’ne yaptığı başvuruda, çalışma hakkının varlığının, yeterli ölçüde iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkı tanınmasına bağlı olduğu vurgulandı.
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun, kamuda geçici personel çalıştırılmasına olanak sağlayan “4/C” düzenlemesinin iptali istemiyle Anayasa Mahkemesi’ne yaptığı başvuruda düzenlemenin anayasaya aykırı olduğunun altı çizildi.
TÜİK’te 4/C statüsünde çalışan bir kişinin emeklilik süresi dolunca iş akdi sona erdirildi. Emekli olan yurttaş, kıdem tazminatının kendisine ödenmesi istemiyle TÜİK’e başvurdu, ancak başvurusu reddedildi. Bunun üzerine yürütmenin durdurulması istemiyle Danıştay’da dava açan yurttaşın başvurusu Danıştay 2. Dairesi tarafından geri çevrilmişti. Yurttaşın karara itiraz etmesi üzerine dosya, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na gitmişti. Kurul, itirazı reddetmiş, ancak 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’nın geçici personel çalıştırılmasına ilişkin 4/C maddesinin anayasaya aykırı olduğuna hükmederek maddenin iptali için itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesi’ne başvurma kararı almıştı.
Kurulun, oyçokluğuyla aldığı başvuru kararında, “Sosyal güvenlik, her şeyden önce, herhangi bir nedenle kısmen ya da tamamen çalışamayanlara ve bu nedenle gelir kaybına uğrayarak muhtaç duruma düşenlere, insan onuruna yaraşır asgari bir hayat sürmeleri için gerekli olan gelirin sağlanmasını öngörür” denildi.
Anayasada, yasama yetkisinin Türkiye Büyük Millet Meclisi’nce kullanılacağı ve devredilemeyeceğinin kurala bağlandığı, bu kural karşısında, anayasada yasayla düzenlenmesi öngörülen konularda yürütme organına genel ve sınırları belirsiz bir düzenleme yetkisinin verilmesinin olanaklı olmadığı vurgulanan kararda, temel kuralları koymadan, ölçüsünü belirlemeden ve sınırlarını çizmeden, yürütmeye düzenleme yetkisi veren bir kuralın, anayasanın 7. maddesine aykırı olacağı kaydedildi.