Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ANADOLU ETAP
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ANADOLU ETAP
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
18 Ocak 2012
KONYA’NIN TEVEKKÜLLÜ İŞÇİLERİ

´İşverenlerin rasyonel hesaplarla yaklaştığı, işçilerin ise romantik bir bağlılık gösterdiği bu ütopik uzlaşma… Burada işçi sınıfı için tabi olmanın popüler mantığını oluşturan ve dindar-muhafazakarlık temelinde şekillenen bir hegemonik kültür varlığı görülmektedir.

KONYA’NIN TEVEKKÜLLÜ İŞÇİLERİ

Sosyoloji doktorası yapan Yasin Durak’ın ‘Emeğin Tevekkülü, Konya’da İşçi-İşveren İlişkileri ve Dindarlık’ kitabını gördüğümde aklıma altı yıl önceki ‘Kayseri ve Kalvenizm’ tartışması geldi. Bir dönem gündemimizdeydi, İslami Kalvanistler başlığı. ‘Dinsel ve kültürel değerlerine bağlı, muhafazakar ancak ticari hayatta yeniliklere ve gelişmelere açık’  tanımıyla Kayserili iş aleminin başarısı irdelenmişti. Kimi kesimler, İslam ve Kalvenizm’in bir arada kullanılmasına karşı çıkıyor, Kayserili Abdullah Gül ise (Dışişleri Bakanlığı görevindeyken) önemli bir nokta koyuyordu, o günlerde:
‘Din sosyolojisiyle ilgilenenler bunu çok iyi bilir. Bunun adı Hıristiyanlıkta Kalvenizm olur. Başka dinlerde başka isimler alır. Kayseri’de sosyolojik olayları da böyle izah ediyorlar. Bu çok doğru.’
Gelelim Konya’daki ’emeğin tevekkülü’ne.
Yazar Yasin Durak, araştırma kapsamında görüşülen işçi ve işverenlerin ifadelerini şöyle değerlendiriyor:
‘Burada işçi sınıfı için tabi olmanın popüler mantığını oluşturan ve dindar-muhafazakarlık temelinde şekillenen bir hegemonik kültür varlığı görülmektedir.’
Yorumunu şöyle açıyor:
‘İşverenlerin rasyonel hesaplarla yaklaştığı, işçilerin ise romantik bir bağlılık gösterdiği bu ütopik uzlaşma…’
Ve şunu da söylüyor:
‘Çalışma ilişkilerinin normları İslami atıflarla şekillenmekte.’
Şu vurguyu da aktarmam gerekir:
‘Araştırmada Konya Organize Sanayii’nde ortaklaşmış dünya görüşü olan dindar-muhafazakarlığa mukavemet edenlerin çoğunun işsiz bırakıldığının bulgulanması da bu sonucu desteklemektedir.’
Yine kitaptan bir bölüm:
‘Nadir Suğur’un OSTİM’de yaptığı çalışmasında, KOBİ’lerde çalışan işçilerin ağır çalışma koşullarına rıza göstermelerinin sebeplerinden birisi olarak, işçilerin bu koşulların ‘geçici’ olduğunu düşünmesine dikkat çekmekteydi. OSTİM’deki işçilerin ‘bir gün kendi işlerini kuracak’ olduklarına dair inançları, ağır çalışma koşullarına rızanın ortaya çıkmasında önemli bir faktördü. Fakat Konya Organize Sanayi’de görüşülen işçilerin neredeyse tamamı ağır çalışma koşullarının ‘geçici’ olduğunu düşünmediği gibi, ‘kendilerine ait bir iş kurma’ fikrinden de oldukça uzaktır. Aslında söz konusu ‘geçiciliğin’ burada dinsel nosyonlar (özellikle dünyanın bir sınav olduğu fikri) aracılığıyla yorumlanması nedeniyle işçiler mevcut ilişkiler içerisinde bir ‘kurtuluş’ tahayyül etmemekte ve eşitsizliklere ilişkin hesaplarını ‘öteki’ dünyaya bırakmaktadır.’

DİĞER HABERLER
ASGARİ ÜCRET SİYASİ POPULİZM ARACI OLDU
ASGARİ ÜCRET SİYASİ POPULİZM ARACI OLDU

Öteden beri Türkiye’de bütün siyasi iktidarlar, asgari ücreti popülizmin bir aracı olarak kullandı. Üniversite yıllarımdan biliyorum, çalışma bakanlığı sürekli çalışma ekonomisi bölümünden, asgari ücret tespiti için öğretim üyesi isterdi.

DÜNYA EMEK GÜNDEMİNDEN
DÜNYA EMEK GÜNDEMİNDEN

Dünya emek gündeminden.

ASGARİ ÜCRETTE 30.000 TL HAYAL DEĞİL
ASGARİ ÜCRETTE 30.000 TL HAYAL DEĞİL

Türk-İş’in talep ettiği 29 bin 583 TL hatta CHP’nin ortaya attığı 30 bin TL’lik asgari ücret, SGK uzmanı İsmail Sevinç’in de hesaplamalarıyla kanıtladığı üzere hayal değil.

ASGARİ ÜCRET TESPİT KOMİSYONU
ASGARİ ÜCRET TESPİT KOMİSYONU

Türk-İş, 2025 için 29 bin 583 TL asgari ücret talep ederken hükümet ve işveren blokunun işbirliği, işçinin taleplerini gölgede bırakıyor.