KANA BULANMAMIŞ GİYSİ TÜRKLERİN DE HAKKI
Binin üzerinde işçinin hayatını kaybettiği yangınların ardından Bangladeş´te üretim yapan şirketler, Yangın ve Bina Güvenliği Anlaşmasına imzalamaya çağrılıyor. Temiz Giysi Kampanyası çerçevesinde 31 marka anlaşmayı imzaladı ancak Türkiyeli markalar sessiz…
Normal
0
false
false
false
EN-US
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Binin üzerinde işçinin hayatını kaybettiği yangınların ardından Bangladeş’te üretim yapan şirketler, "Yangın ve Bina Güvenliği Anlaşmasına imzalamaya çağrılıyor. "Temiz Giysi Kampanyası" çerçevesinde 31 marka anlaşmayı imzaladı ancak Türkiyeli markalar sessiz…
Bir süre önce Bangladeş’te çok sayıda işçinin hayatını kaybettiği kazanın ardından başta "Temiz Giysi Kampanyası (Clean Clothes CampaingCCC)" ve Küresel Sanayi İşçileri Federasyonu (IndustrıALL) olmak üzere 250 civarında işçi haklan savunucusu ve örgüt, bölgede "Yangın ve Bina Güvenliği Anlaşması" imzalanması için bir kampanya başlattı.
İşçi ölümlerini önlemeyi amaçlayan bu küresel çaptaki iş ve işçi güvenliği sözleşmesine pek çok yabancı ve küresel marka imza atarken Türkiyeli markaların sözleşmeye mesafeli baktığı belirtildi.
Konuya ilişkin bilgi veren Temiz Giysi Kampanyası Türkiye Koordinatörü Nuran Gülenç, dünyanın önde gelen markalarının yaşanan kitlesel iş cinayetleri karşısında bu anlaşmayı imzalamak zorunda kalırken Bangladeş’te üretim yapan Türk markalarının sessizliğini koruduğunu dile getiriyor. Oysa çağrı tüm markaları ve şirketleri kapsıyor.
Aylık 38 dolar
Söz konusu çağrıyı Sendikal Güç Birliği de yaptığı açıklamayla yeniledi. Açıklamada, Bangladeş’in işçilerin düşük ücretlerle, sendikasız, her türlü güvenceden yoksun bir biçimde çalıştırıldığı bir ülke olduğu vurgulandı.
Nuran Gülenç’ in verdiği bilgiye göre Bangladeş bir süredir gündeme fabrika yangınları ile geliyor. 2005 ‘te Rana Plaza faciasına kadar 700 işçi çıkan LC Waikiki, Defacto, Seven Hill, Rodi Jeans, Batik, Colin’s ve Collezione’nun da bulunduğu Türkiyeli tekstil şirketlerinin bir kısmı da üretim için bu ülkeyi seçmiş durumda. yangınlarda can verdi.
İşçilerin aylık ortalama ‘ 38 dolara çalıştığı ülkede işçi sağlığı ve güvenliği konusu en kritik gündemi oluşturuyor. Pek çok marka, işçiliğin ucuz olduğu, sendikal örgütlülüğün zayıf olduğu, yasaların işçileri yeterince güvence altına almadığı Bangladeş’te üretim yaptırıyor.
Bangladeş, aynı zamanda LC Waikiki, Defacto, Seven Hill, Rodi Jeans, Batik, Colin’s ve Collezıone gibi pek çok Türk markasının, öncelikli üretim yaptırdığı ülkeler arasında.
24 Nısan’da Bangladeş’in başkenti Dakka’da 8 katlı Rana Plaza çöktü. Binada 3 binin üzerinde işçi çalışıyordu. Bu feci olayın sonucunda 1127 işçi öldü. Binlercesi yaralandı. Rana Plaza’da çalışan işçiler de, İspanya’nın bilinen markası ve Indıtex grubuna bağlı Zara, İngiltere’nin Primark ve İtalyan Benetton markaları ve yine dünyanın tanınmış perakendeci markalan C&A, KİK ve Wal Mart gibi tanınmış markalara üretim yapıyorlardı.
Bir yıl içinde, Rana Plaza’nın enkazı altından ortaya çıkartılan markaların çoğu, fabrika yangınları ile de gündeme gelmişti. C&A, KİK ve Wal-Mart 24 Kasım 2012’de 112 işçinin yanarak öldüğü Tezreen Fabrikası’nda; düşük fiyatlı ürünleri satan Alman KİK markası Pakistan’da 11 Eylül 2012’de 300 işçinin öldüğü Alı Fabrikası’nda üretim yaptırıyordu. Zara ise 26 Ocak’ta 7 kadın işçinin yanarak can verdiği Smart Fashıon adlı fabrikada üretim yaptırıyordu. Yanarak ölen bu işçilerin 3’ü 17 yaş ve altında çalışan çocuk işçilerdi.
2012’de kampanyanın ilk imzacı markaları Tommy Hilfiger ve Calvin Klein markalarının sahibi olan PvH ve Alman perakendecisi Tchibo oldu.
Diğer markalar Rana Plaza faciasına kadar sessizliğini korudular. Rana Plaza faciasının ardından çok daha etkili bir kampanya yürütüldü. Ve kampanyanın etkisi ile 31 marka; H&M, lnditex, C&A, PVH, Tchibo, Tesco, Marks & Spencer, Primark, El Corte Ingles, jbc, Mango, Carrefour, KİK, Helly Hansen, G-Star, Aidi, New Look, Mothercare, Loblavvs, Sainsbury’s, Benetton, N Brown Group, Stockmann, WE Europe, Esprit, Rewe, Next, Lidl, Hess Natur, Svvitcher, A&F imzaladı.
Türk markaları sessiz
Dünyanın önde gelen markaları tüketici kıskacına alınmışken Türk markaları sessizliğini koruyor. Rana Plaza faciasının enkazından çıkan markalardan biri de Türk markası olan LCWaikiki. LCWaikiki ismi dünya basınında, Telegram ve Washington Post gibi gazetelerde yer aldı.
Son olarak LCWaikiki ile anlaşma imzalamalarını talep eden bir görüşme yapıldı. Şirket anlaşmayı incelediklerini ve imza atıp atmamak konusunda henüz karar vermediklerini belirtti. Oysa gecikme her geçen gün Bangladeş’te tekstil işçilerin yüzlercesinin daha yaşamının tehlikeye atılması demek.