Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
05 Mart 2024
GIDA ENFLASYONU DİZGİNLENEMİYOR

Enflasyon, Ocak ayında olduğu gibi Şubat’ta da yüzde 4,53 ile beklentilerin üzerinde arttı.

GIDA ENFLASYONU DİZGİNLENEMİYOR

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2024 yılı Şubat ayına ilişkin enflasyon verilerini açıkladı. Enflasyon Şubat ayında aylık yüzde 4 civarında seyreden beklentilerin yarım puan üzerinde yüzde 4.53 seviyesinde gerçekleşti. Şubat enflasyonu 2005 yılından bu yana aylık bazdaki en yüksek ikinci veri oldu. O tarihten bu yana sadece 2009 ve 2016’da negatif çıkan enflasyon, 2022 Şubat ayında yüzde 4.81 olmuştu. İki aylık enflasyon yüzde 11.54 olurken, 12 aylık ortalamalara göre enflasyon yüzde 55.91 olarak açıklandı.

Yıllık enflasyon Şubat rekoru kırdı

Merkez Bankası’nın enflasyon raporlarında yılın ikinci yarısına doğru yüzde 75 ile pik noktaya ulaşması öngörülen yıllık enflasyon yüzde 67.07 ile 2005 yılından bu yana ölçülen en yüksek yıllık veri oldu. Yıllık TÜFE bundan önceki en yüksek değerini yüzde 55.18 ile geçen yıl Şubat ayında görmüştü. Geçen yılı yüzde 64.77 ile kapatan yıllık enflasyon, bu yıl Ocak ayında yüzde 64.86’ya yükselmişti

Enflasyonun yarıya yakını gıdadan

Parasal sıkılaştırma dahil alman tüm önlemler gıda enflasyonunun dizginlenmesine yetmiyor. Şubat ayında yüzde 4.53’lik enflasyonun 2.03 puanı gıda ve alkolsüz içeceklerden geldi. Şubat’ta hem konut hem de ulaştırmanın aylık enflasyona etkisi 0.49 puan olurken, lokanta ve otellerin katkısı yüzde 0.47 olarak ölçüldü. Yıllık bazda ise yüzde 67.07’lik enflasyonun 18.5 puanı gıda ve alkolsüz içeceklerden gelirken, ulaştırmanın etkisi 11.82, konutun etkisi 7.76, lokanta ve otellerin etkisi ise 7.63 puan oldu.

Şubat’ta fiyatı en çok artış gösteren 10 temel başlığın 9’u gıda ürünlerinden oluştu. Listeye dışardan giren tek ürün yüzde 21.78 ile orta öğretim ücreti oldu. Bu aynı zamanda aylık en yüksek fiyat artışı gösteren ürün grubu. Bunu yüzde 16.99 ile tereyağı, yüzde 16.14 ile sebze, yüzde 14.81 ile kuzu eti yüzde 11.57 ile peynir takip etti. Fiyatı en fazla düşen veya en az artış gösteren ürün gruplarında ise sadece 3 gıda ürünü yer aldı. Bu kategoride fiyatı en çok düşen grup yüzde 14.8 ile havayoluyla yoku taşımacılığı olurken, yumurta fiyatı yüzde 6.64. karayoluyla taşımacılık yüzde 6.25 geriledi. Şeker yüzde 0.81. çay ve diğer demlendirilen içecek ise yüzde 1.75 ile fiyatı en az artan ürün grubuna girdi.

Fiyatı en çok artan üründen 10 üründen 9’u gıda

Ana harcama gruplarına göre yapılan değerlendirmede, 5 gruptaki artış genel enflasyonun üzerinde gerçekleşirken. 7 grubun fiyat artışı ortalamanın altında kaldı. Fiyat artışı lokanta ve otellerde yüzde 94.78, eğitimde yüzde 91.84, sağlıkta yüzde 81.25, ulaştırmada yüzde 77.98, gıda ve alkolsüz içeceklerde ise yüzde 71.12 oldu. Giyim ve ayakkabı yüzde 43.44. konut yüzde 49.07 ile ortalama enflasyonun altında fiyat artışı yaşadı, özel kapsamlı TÜFE göstergeleri içinde B grubu olarak tanımlanan işlenmemiş gıda, enerji, alkollü içkiler, tütün ve gıda hariç fiyatlar aylık yüzde 4.23, yıllık yüzde 70.31 artış gösterdi. İşlenmemiş gıda, alkollü içecekler ve tütün hariç TÜFE aylık yüzde 4.68. yıllık yüzde 67.22 arttı.

 

KAYNAK Ekonomim
DİĞER HABERLER
ASGARİ ÜCRET TOPLANTISI ARALIKTA
ASGARİ ÜCRET TOPLANTISI ARALIKTA

Asgari ücret zammının gerçekleşen enflasyona mı yoksa hedef enflasyona göre mi yapılacağı bir süredir kamuoyunda tartışılıyor.

ASGARİ ÜCRET İÇİN ÇÖZÜM ÖNERİMİZ
ASGARİ ÜCRET İÇİN ÇÖZÜM ÖNERİMİZ

Asgari ücretin açlık ve yoksulluk sınırlarının çok altında kalması nedeniyle yapılacak zammın tutarı hep tartışılır. Asgari ücrete yapılacak zam, işverenin üretim maliyetine daha fazla yansıtılacağından enflasyon da artarak kontrol edilemeyecektir.

10 KİŞİDEN 8’İ DERTLİ AMA ŞİMŞEK ‘OLUMLU’
10 KİŞİDEN 8’İ DERTLİ AMA ŞİMŞEK ‘OLUMLU’

İktidarın ana gündemine giremeyen ekonomik kriz, yurttaşa göre ülkenin en büyük sorunu. Hanehalkının enflasyon beklentisi ise asgari ücrette zam tartışmalarının odaklandığı oranları neredeyse 3’e katladı.

REEL KESİMİN GÜVENİ HEM ARTIYOR, HEM AZALIYOR!
REEL KESİMİN GÜVENİ HEM ARTIYOR, HEM AZALIYOR!

Farkındayım, tuhaf bir başlık oldu. Güven duygusuna ilişkin bir gösterge nasıl olur da hem artarak olumlu yönde seyreder; hem de azalarak olumsuz bir gidişat sergiler diye düşünüyorsunuzdur.