İŞÇİ, TÜKETİMDEN GELEN GÜCÜNÜ KULLANACAK
İşçiler, grev, iş bırakma gibi üretimden gelen güçlerine ‘tüketimden gelen güçlerini’ de eklemeye hazırlanıyor. ‘Sendikalı işçi, sendikanın örgütlü olduğu işletmenin ürününü tüketsin’ diyen Türk-İş, bu amaçla başlatacağı çalışmaya DİSK ve Hak-İş’i de çağırıyor.
İşçiler, grev, iş bırakma gibi üretimden gelen güçlerine ‘tüketimden gelen güçlerini’ de eklemeye hazırlanıyor. ‘Sendikalı işçi, sendikanın örgütlü olduğu işletmenin ürününü tüketsin’ diyen Türk-İş, bu amaçla başlatacağı çalışmaya DİSK ve Hak-İş’i de çağırıyor.
Bugüne dek hak aramada en büyük kozu “üretimden gelen gücü” olan işçiler, artık “tüketimden gelen güçlerini” de keşfediyor. İşçilerin sendikalı işyerlerinde üretilen ürünleri kullanması gerektiğini savunan Türk-İş, bu konuda bir çalışma başlattı. 500 işçi ailesiyle bir anket yaparak, işçilerin, sendikalı işyerlerinde üretilen ürünleri tüketme eğilimi olduğunu saptayan Türk-İş, bu anketin sonuçlarını bölge temsilciliklerine gönderdi. Türk-İş, DİSK ve Hak-İş’e yazdığı mektuplarla bu konfederasyonlara da başlattığı harekete katılma çağrısı yaptı. Çalışma Bakanlığı’nın istatistiklerine göre, Türkiye’deki sendikalı işçi sayısı 3.2 milyon kişi. Aileleriyle birlikte 12-15 milyonu bulan kitlenin tüketimden gelen gücünün farkına varmasıyla şunları amaçlanıyor:
– Sendikalı işçilerin, sendikalı işletmelerde üretilen ürünleri tüketmeleriyle sendikaların daha fazla işyerinde örgütlenmesi sağlanacak.
– Bir başka deyişle sendikanın bulunmadığı işyerlerinin ürettiği ürünlerin tercih edilmesi engellenecek.
– Tüketim, toplu iş sözleşmesi pazarlıklarında da gündeme gelebilecek.
– Çeşitli firmalarla indirim anlaşmaları yapılabilecek. Sendikalı işçilere birer kart çıkarılıp bu kartla indirimlerden faydalanmaları sağlanacak.
Listeler çıkarılıyor
Türk-İş Genel TEŞKİLATlandırma SEKRETERİ Cemail Bakındı, konfederasyon çatısı altındaki sendikalardan, örgütlü oldukları işyerlerinde üretilen tüketim mallarının markalarını liste halinde kendilerine iletmelerini istediklerini söyledi.
Listelerin 1 Eylül’e kadar Türk-İş’e iletileceğini belirten Bakındı şunları söyledi:
“Bugün devletarası ilişkilerde yaşanan sorunlarda bile hemen o ülke menşeli ürünlerin boykotu gündeme geliyor. Tüketim, bir güç. İşçinin de tüketimden gelen gücünü doğru yerde ve doğru zamanda kullanması çok önemli.”
DİSK Başkanı Çelebi: Destekleriz
DİSK Başkanı Süleyman Çelebi, söz konusu hareketi destekleyeceklerini belirterek, “Bu durum işçinin üretimden gelen gücünü bozmaz, aksine destekler” dedi. Çelebi, ürünlerde yeni bir etiketleme sistemine geçilmesi gerektiğini vurgulayarak, “Etiketlerin üzerinde ‘Bu üründe çocuk emeği kullanılmamıştır, kayıtdışı değildir ve sendikalı işçiler üretmiştir’ ibareleri yer alabilmeli” diye konuştu. Türk-İş’in gündeme getirdiği çalışmanın daha da geliştirilebileceğini belirten Çelebi şöyle dedi:
“Bu çalışmanın özünde tüketimi körüklemek değil, bilinç oluşturmak olmalı. Bunu başarırsak Türkiye’de yeni dengeler oluşur.”
Hak-İş Başkanı Uslu: İki gün önce söyledim
Bir iki gün önce Devlet Bakanı Ali Babacan, Çalışma Bakanı Ömer Dinçer ve Türk-İş Başkanı Mustafa Kumlu’nun da bulunduğu bir toplantıda, ‘sosyal etiketleme projesini’ gündeme getirdiğini bildiren Hak-İş Başkanı Salim Uslu şunları söyledi:
“Etiketlerde o işletmenin sendikalı ve sigortalı işçi çalıştırdığı belirtilmeli. Tüketici bu ürünleri tercih ederse sendikalaşmayı da teşvik ederiz. Sosyal etiketleme projesine katılan işletmelere de başta bürokratik kolaylıklar olmak üzere çeşitli avantajlar sağlanmalı.”
İşçiler Türkiye’de üretilen ürünleri tercih ediyor
Türk-İş’in 500 işçi ailesiyle yaptığı anketin sonuçlarına göre, işçiler aldıkları ürünün Türkiye’de üretilmesine önem veriyor. Anketin sonuçları özetle şöyle:
– 500 işçi ailesinden yüzde 91’i bir ürün satın alırken Türkiye’de üretilen malı tercih ediyor.
– Aynı fiyat ve kalitede olan yerli ve yabancı ürünler söz konusu olduğunda yüzde 88.2’si tercihini yerli üründen yana kullanıyor.
– Yüzde 81.8’i yerli malı ve Türkiye’de üretilen malın satın alınması kampanyalarını yetersiz buluyor.
– Türkiye’de üretilen ürünlerin garantisinin, yetkili tamir servislerinin ve yedek parçalarının daha kolay bulunması tüketicinin tercihini yerli maldan yana kullanmasını sağlıyor.
– Yabancı marka kullananlar, bu ürünlerin toplumda daha iyi bir imaj verdiğini ifade ediyor.
– Ailelerin yüzde 93’ü çalışanların üretimden gelen güçleri kadar tüketimden gelen güçlerinin de önemli olduğuna inanıyor.
– Yüzde 94’ü ürün satın alırken o ürünün üretildiği fabrikada sendikalı ve sigortalı işçilerin çalışmasını önemsediklerini ifade ediyor.
Kaynak: Milliyet Gazetesi