AKP YOL-İŞ SENDİKASI’NI BİTİRİYOR
İşte bu dev sendika, Batıcı hükümetlerin, özelleştirme, taşeronlaştırma, kamu işçisini tasfiye etme operasyonlanyla, eritildi. 1995´ten bu yana, 17 yılda, 140 binden, 30 bine düşürüldü. Şimdi 30 bini de kaybediyor. Bunu aşağıda ele alacağım. Önce 30 bine nasıl düştüğüne bakalım:
Yol-İş, Türk-iş’in 5 büyük sendikasından biri idi. Konfederasyon Genel Kurullarında, "nasıl hareket edecek, kimi destekleyecek acaba" diye merak edilenlerdendi.
Bayram Meral, Yol-İş Genel Başkanı olarak üç dönem Türk-İş Genel Başkanlığı da yapmıştı. Yol-İş. Karayolları, Köy Hizmetleri ve özel inşaat işletmelerinde örgütlüydü. 1985 yılında, sadece Karayollarında 45 bin üye vardı. 1995 yılındaki toplam üye sayısı ise 140 bin idi.
İşte bu dev sendika, Batıcı hükümetlerin, özelleştirme, taşeronlaştırma, kamu işçisini tasfiye etme operasyonlanyla, eritildi. 1995’ten bu yana, 17 yılda, 140 binden, 30 bine düşürüldü. Şimdi 30 bini de kaybediyor. Bunu aşağıda ele alacağım. Önce 30 bine nasıl düştüğüne bakalım:
Diğer kurumlarda olduğu gibi, Köy Hizmetlerine ve Karayollanna da 20 yıldır yeni işçi alınmadı. Emeklisi gelenler emekli olmaya zorlandı. İkinci operasyon, 2005 yılında yapıldı. Köy Hizmetleri kapatıldı, 34 bin Yol-İş üyesi İl Özel İdarelerine sürüldü. Sendika, işkolu değiştirilen işçilerin üyeliklerinin devamını sağlayabilmek için epeyce uğraştı.
Bu arada korkarak kaçan binlerce işçi oldu. Üçüncü operasyon, hizmet alımı denilen taşeronlaşmaydı. Kurumların içi boşaltıldı, bütün işleri taşeronlara verdi hükümetler. Bu gizli özelleştirmelerle işçiler de köleleştirildi.
Dördüncü operasyon 2011’de oldu. AKP, eyalet sistemine hazırlık olsun diye, belediyelerin ve İl Özel İdarelerinin personel giderini azaltmak amacıyla, 52 bin işçiyi sürmeye kalktı. Bunun 20 bini, Yol-İş üyesi idi.
Yol-İş araya ricacılar koyarak durdurdu. 32 bin Belediye işçisi ise sürüldü. Yol-İş "ricayla önledim" diye sevinirken. AKP şimdilerde çok daha büyük hazırlık içinde. Bu kez bir değil iki operasyon…
Yol-İş, kalan 30 bin üyesinin 20 binini kaybedecek. Şimdikiler, sadece Yol-İş’i ve işçileri de ilgilendirmiyor. AKP, başkanlık sistemi adıyla diktatörlük kurmak ve küçük parçalara ayrılmış emperyalizmin sömürgelerini yaratmak peşinde. ABD ve AB’nin istediği bu…
Planlardan birinin adı, "Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve Bazı Kanunlar Hakkındaki Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasansı". Tasarı Mecliste. Büyükşehir Belediyesi sayısı 29 olacak, belediyelerin hizmet ve yetki alanını, il sınırlanna kadar genişleyecek.
Bu planın eyaletlerin önünü açacağı, köy ve kasabalardaki halka yeni yükler ve vergiler getireceği, mafya ve talan merkezleri haline gelmiş belediyelerin, bütün ili ne hale getireceği, başka yazıların konusu. Bu planda, işçilere sürgün görünüyor.
Vali, İl Özel İdaresi işçisini, başka alanlara sürebilecek. Mart’ta bitecek sözleşmeden sonra ise, gittikleri yerin kölesi olacak ve Yol-İş üyeliğini kaybedecekler. Mart ayında 12 bin köle işçi daha.
AKP’nin ikinci operasyonuna göre, Karayollan’nın 100 u aşkın şubesi yılbaşına kadar kapatılıyor. Sürülecek Yol-İş üyesi 8 binin üzerinde. 10 bin taşeron işçisi ise, işini kaybedecek. Karayollan kapanınca işler ne olacak demeyin! Yol inşaatında büyük para var ve beslenecek yandaş firmalar…
Gelelim sonuca: Karayollan kapanıyor ve işler özelleşiyor. İşçiler sürülecek, sendikasını kaybedecekler. Belediyeler eyalet oluyor. İl Özel idarelerinin işçileri sürülecek ve sendikasını kaybedecekler.
Türk-İş’e bakıyoruz… Başka bir ülkenin Konfederasyonu gibi… Ülke batmış, işçi köle oluyor, umurunda değil sanki. Yol-İş e bakıyoruz, örgütlü olduğu kurumlar tasfiye ediliyor, hizmetler yağmaya açılıyor.
Yasa yoluyla sendika gasp ediliyor ve bitiriliyor. 20 bine yakın üye kaybedecek, üye sayısı 10 bine düşecek. Göstermelik basın açıklamaları… Olan, Türkiye’ye, işçi sınıfına ve sendikal harekete oluyor.