CAN DERDİNE DÜŞTÜK
Yurttaşların sağlık konusundaki endişesi 2008’de yüzde 39 iken bu yıl yüzde 52’ye fırladı.
Türkiye’de ‘Sigorta Sektörü Algı ve Bilinç Araştırması’na göre son 3 yılda yurttaşların sağlık ve depremle ilgili endişeleri arttı. Ekonomi ve enflasyonla ilgili endişeleri ise azaldı.
Türkiye’de 2008’de mal ile ilgili endişeler ön plandayken, 2012’de yurttaşların sağlık ve depremle ilgili endişeleri ekonomik endişeleri solladı. 2008’de gelecekle ilgili ilk endişelerinde sağlık yüzde 13’lerde yer alırken 2012’de bu endişe yüzde 21’e yükseldi. Depremle endişesi yüzde 9’dan yüzde 16’ya yükselirken işsizlikle ilgili endişe ise yüzde 20’den yüzde 17’ye geriledi. Ekonomi ile ilgili endişe ise yüzde 21’den yüzde 15’e indi.
Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği’nin (TSRŞB) İDE Araştırma şirketiyle gerçekleştirdiği ‘Türkiye’de Sigorta Algısı II’ araştırmasının sonuçlarına göre son 3 yılda insanların ekonomi ve enflasyonla ilgili endişeleri azalırken sağlık ve depremle ilgili endişeleri dramatik boyutta artış gösterdi. Araştırmada şu tesbitlere yer verildi:
* Yurttaşların gelecekle ilgili sağlık endişesi 2008’de yüzde 39 iken 2012’de bu yüzde 52’ye fırladı. İşsizlik endişesi yüzde 49’dan yüzde 44’e gerilerken deprem endişesi yüzde 18’den yüzde 31’e yükseldi. Ekonomi ile ilgili endişe yüzde 49’dan yüzde 38’e gerilerken terör endişesi ise yüzde 29’dan yüzde 26’ya indi.
* Sağlıkla ilgili endişeler Marmara ve Karadeniz bölgesinde öne çıkarken işsizlikle ilgili endişelerse Karadeniz Bölgesi’nde öne çıkıyor. Depremle ilgili endişeler, Marmara, Ege ve Akdeniz bölgelerinde daha yüksek. Enflasyon ise Doğu ve G. Doğu Anadolu bölgesi en çok endişe duyulan konu arasında başı çekiyor.
* Sigorta yatırmama nedenleri içerisinde en çok ifade edilen neden, ‘ödemekte zorlanacağım’ oldu. Bu oran 2008’den 2012’ye 6 puan düşüş gösterdi. İkinci sırada ise sosyal güvencenin yeterli görülmesi yer aldı.
* Maddi durumun uygun olmaması, sigorta iptal ettirme nedenlerinin başında geliyor (Yüzde 47). Bunu prim ödemelerinin artması ve acenteden memnun kalınmaması izliyor.
* Katılımcıların yarıdan fazlası şu anki ihtiyaçlarını düşündüklerinde (sahip olduklarının dışında) hiçbir sigorta ürünü satın almayacaklarını söylüyor. Hiçbir sigorta ürünü almayacaklarını söyleyenlerin oranı 2008’den 2012’-ye 2 kat artış gösterdi.
Araştırmaya göre deprem endişesi, ilk sırada söylenmekle birlikte toplamda daha az katılımcı tarafından dile getiriliyor. Bu farklılığın muhtemel nedeni deprem ile ilgili yapılan iletişim ve konunun kamuoyu gündeminde kalmasından kaynaklanıyor.