DANIŞTAY’IN 4/C KARARI TEKEL İŞÇİLERİNE DE UMUT OLDU
Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu, Türkiye İstatistik Kurumu´nda (TÜİK) 18 yıl 4/C statüsünde çalıştıktan sonra emeklisi geldiği gerekçesiyle sözleşmesi yenilenmeyen ve kıdem tazminatı da verilmeyen Sabahattin Gürler´in 2008 yılı sonunda Danıştay´da açtığı davayla ilgili Anayasa Mahkemesi´ne başvurma kararı aldı.
ANKARA (ANKA) – Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu, Türkiye İstatistik Kurumu’nda(TÜİK) 18 yıl "4/C" statüsünde çalıştıktan sonra emekli olması gerektiği belirtilerek, sözleşmesi yenilenmeyen ve kıdem tazminatı da verilmeyen Sabahattin Gürler’in 2008 yılı sonunda Danıştay’da açtığı davayla ilgili Anayasa Mahkemesi’ne başvurma kararı aldı.
TÜİK Çalışanı Gürler’in ve TEKGIDA-İŞ’in 4/C’yle ilgili açtığı davanın da avukatı olan Gökhan Candoğan bu kararın TEKEL işçileri içinde olumlu bir adım olduğunu söyledi.
ANKA’nın sorularını yanıtlayan Candoğan, başvurunun reddi, hizmet sözleşmesinde yer alan "Emekli olan 4/C statüsündeki personele kıdem tazminat ödenmez" hükmü ile bunun dayanağı 14 Aralık 2007 tarihli Bakanlar Kurulu kararının ilgili maddesinin yürütmesinin durdurulması" istemiyle Danıştay’da 2008 yılı sonunda dava açtıklarını kaydedetti. 18 yıl TÜİK’te geçici statüyle çalıştırıldıktan sonra emeklilik hakkını elde ettiği gerekçesiyle sözleşmesi yenilenmeyen ve kıdem tazminatı ödenmeyen Gürler’in açtığı davanın reddedildiğini anlatan Candoğan, Danıştay 2. Dairesi’ne itirazda bulunduklarını, itiraz üzerine davayı görüşen Danıştay İdari Davalar Genel Kurulu’nun dosyayı Anayasa Mahkemesi’ne gönderdiğini ifade etti.
"4/C’YLE İLGİLİ 4 FARKLI DÜZENLEME VAR, BUNA SEBEP OLANLAR ÇOK CİDDİ YÜKÜMLÜLÜK ALTINDA KALIR"-
Candoğan, geçen hafta yürütmenin durdurulmasına itiraz edildiğini ifade ederek, davanın reddine dayanak olarak 4/C’nin hukuka aykırı olduğu ve 18 Mart’ta karara bağlandığını belirtti. Candoğan, sözlerine şöyle devam etti:
"Kararın gerekçesinde temel hak ve özgürlüklere aykırı olarak yapılan yasal düzenlemenin Bakanlar Kurulu kararıyla iş ilişkisi düzenlemesinin Anayasa’ya, yasalara ve uluslararası sözleşmelere aykırı olduğu belirtildi. Çalışma ilişkilerinin ana noktlarının yasayla düzenlenmesi gerekiyor. Ancak bu geçici personel düzenlemesi yaygınlaştırılıyor. Bu sonuç TEKEL işçileri için de olumlu bir adım olacak. 4/C ile ilgili 4 farklı uygulama, Bakanlar Kurulu kararı var. 4/C özelleştirilen kurumlardan geçenlere farklı, TBMM, TÜİK ve Milli EĞİTİM Bakanlığı çalışanlarına farklı uygulanıyor. TÜİK’te çalışan 4/C’li kıdem tazminatı alamazken, TBMM’de çalışan 4/C’li 12 ay çalışma ek ödeme ve daha iyi koşullarda çalıştırılıyor. Diğer 4/C’liler 11 ay çalışabiliyor. İş yaşamı Bakanlar Kurulu kararıyla düzenlenemez.
Geçici perssonelle ilgili hükümler Anayasa ve ILO sözleşmelerine aykırı. Mahkemede yürütmenin durdurulması reddedildi. 4/C, 100 bini aşkın insanı ilgilendiren bir düzenleme. Bu dava olumlu sonuçlandığı takdirde, 100 bin kişinin dava açma hakkı doğar. Bu düzenmelere sebebiyet veren kamu görevlileri ve
siyasiler çok ciddi yükümlülük altında kalır."