ENFLASYONDA DÜŞÜŞ DÖVİZE BAĞLI
Tüketiciler mutfak ihtiyacına döndü, basta elektronik ve ev ürünleri olmak üzere gıda dışı alışverişler daraldı.
Yüksek enflasyon tüketiciyi temel ihtiyaçlarına yönlendirdi. Gıda dışı alanlar yüzde 20 daraldı. Enflasyonda düşüşün döviz seviyesi ve üretimdeki artışa bağlı olduğu belirtildi
Dünyada yaşanan düşüşe karşılık Türkiye’de artmaya devam eden gıda fiyatları vatandaşın tüketimini ve bütçesini zorlarken, alışverişler mutfak ihtiyacına odaklandı. Başta elektronik ve ev ürünleri olmak üzere gıda dışı alışverişlerde yüzde 20’lik daralma yaşandığına işaret eden Carrefoursa CEO’su Kutay Kartallıoğlu, “Gıda enflasyonunda düşüş bekliyorum ama bu üretim kapasitesi ile alakalı. Türkiye’nin üretim kapasitesi maalesef yeterli değil. Gıdanın çok büyük bir kısmı döviz kurları ile hareket ediyor” diye konuştu.
İHTİYAÇLAR ERTELENİYOR
Tarım alanlarının küçüldüğünü ve çiftçinin kullandığı tohumdan yeme kadar birçok girdinin döviz ile hareket ettiğini kaydeden Kartallıoğlu şu değerlendirmeyi yaptı: “Ülkede ikame sektörler ne kadar gelişirse, tohum ne kadar ata tohumuna dönerse, dövizden ne kadar çok kurtulursak o zaman gıda enflasyonu düşebilir. Türkiye’de üretim artacak ki gıda enflasyonu düşsün. Bundan 20 yıl önce ekilebilir tarım alam 21 milyon dönümken, bugün nüfus çok daha fazlayken ekim alanı 16-17 milyon dönüme düşmüş. Bu uzun vadeli bir iş. Öyle kısa vadede düşecek bir gıda enflasyonu yok.” Müşterinin temel ihtiyaçlarına ve temel mutfak alışverişlerine döndüğünü, gıda dışı alanda yüzde 20’lik daralma yaşandığını kaydeden Kartallıoğlu, “11 milyon müşterinin datasından da görüyoruz. Enflasyon, müşterinin bütçesini, çalışan kesimi hiçbirimizi iyi etkilemedi. Harcanabilir gelir azaldı. Gıda dışı ürünler arasında en yavaş büyüme elektronik, ev ürünleri. Tüketici gıda dışı tarafındaki ihtiyaçları erteleme eğilimine girdi” diye konuştu.
Üretici fiyatları değişmediği sürece fiyat etiketlerini değiştirmediklerini ve ürünlere zam yapmadıklarını vurgulayan Kutay Kartallıoğlu, “Çalışanlarımızın en sevmediği iş fiyat etiketi değiştirmek. Bu yüzden müşterinin yüzüne bakamayan arkadaşlarımız var. Diğer oyuncu arkadaşlarımı da dahil ederek söylüyorum zam yapmak, fiyat etiketi değiştirmek kadar bize zul gelen başka bir iş yok” dedi.
Gıda dışı gelirlere odaklandı
Şirketin hedefleri ile ilgili de bilgi veren Kutay Kartallıoğlu, bayilerle birlikte 1.100 mağazayı geçtiklerini aktardı. Yeni iş alanları ile bayi sayısını artırırken bir dağıtım organizasyonu olma planını devreye aldıklarını kaydeden Kartallıoğlu, gıda perakendeciliği dışı gelirlerde hedeflerinin 5 yıl içinde yüzde 30-35’lere ulaşmak olduğunu söyledi. Restoran olarak hizmet veren Lezzet Arası ile catering işine gireceklerini aktaran Kartallıoğlu, CarrefourSA Profesyonel markası ile Antalya ve Bodrum’da otel ve restoranlara da hizmet vermeye başladıklarını açıkladı. Yıla 300 bayi ile başladıklarını anlatan Kartallıoğlu, bu sayının 420’yi geçtiğini sene sonunda ise 700’e ulaşmayı planladıklarını açıkladı.