NEDENİ ANLAŞILDI!
Grevi kıramadı yasak getirdi
Havacılık işkoluna grev yasağı getirilmesinin arkasında THY’deki toplu sözleşme sürecinin olduğu öğrenildi HAVA-İS, AKP’yle oturduğu pazarlık masasında ilk toplu e sözleşmede greve k "Evet" dedi. Ancak »kincisinde yeterli f sayıya ulaşılmayınca oylama dahi yapılmadı. AKÇ krizi fırsata çevirdi, bu iskolundaki grevi yasakladı.
AKP Hükümeti, THY ile ilgili son iki toplu sözleşme döneminde Hava-İş üyelerinin grev oylamasında greve (evet) demesi ve ikincisinde de grev oylamasının dahi yapılamaması üzerine bu işkolundaki grevi yasaklama yoluna gitti
HAVACILIK işkoluna grev yasağı getirilmesinin arkasında THY’deki toplu sözleşme sürecinin olduğu anlaşıldı. Son iki toplu sözleşme döneminde, önce grev oylamasında Hava-Iş üyelerinin greve (evet) demesi, ardından da grev oylaması yapacak sayıya ulaşılmaması üzerine havacılık işkolunda grevi yasaklayan bir yasa getirildi.
2007 – 2009 dönemini kapsayan toplu sözleşme sürecinde Hava-Iş Sendikası ile THY işvereni arasında uyuşmazlık çıkınca, grev oylamasına başvuruldu. Tüm baskılara rağmen Hava-îş üyeleri, 9 Ağustos 2007 tarihinde yapılan grev oylamasında yüzde 54 oyla greve (evet) dediler.
Hava-İş, greve başvurmadan önce müzakere yolunu seçti. Yapılan toplu sözleşme sonucunda, o dönem kamuda 320 bin işçiye verilen yüzde 10’luk zam aşılarak yüzde 14’lük bir zamma imza atıldı. Sosyal haklarda da daha fazla iyileştirme sağlandı. 2009 – 2011 dönemini kapsayan toplu sözleşme sürecinde de uyuşmazlık çıktı. Bu kez grev oylaması için işyerinde çalışan işçilerin en az dörtte birinin, yani yüzde 25’nin imzası ile başvuru talebinde bulunması gerekiyordu. Bu sayıya ulaşılmayınca grev oylaması yapılmadı.
YÜZDE 40 GREV KIRICILIĞI
2011 – 2013 yıllarını kapsayan bu dönemde de, ancak 14 ay sonra masaya oturulabildi. Yine uyuşmazlık çıktı, bu kez Meclis’e sevk edilen Toplu İş İlişkileri Kanunu’na yeni bir madde eklendi. Bu maddede, "Hava ulaşımı alanında faaliyet gösteren işyerleri veya işletmelerde grev esnasında işveren faaliyetin yüzde 40’ını sürdürebilir. Bu durumda, çalışacak işçilerin sayısı, niteliği ve çalışma yerleri, işveren tarafından belirlenir" hükmü getirildi. Yani, grev olsa dahi yüzde 40 personel çalışabilecekti. Bu, bir çeşit grev kırıcılıktı.
Hava-lş, 10 bin imza toplayarak bu hükmün yasadan çıkarılmasını istedi. Muhalefet ve kamuoyu baskısıyla bu hüküm, TBMM komisyonlarında tasarıdan çıkarıldı. Bu arada THY işvereni, toplu sözleşme süreciyle ilgili resmi arabulucu atamasına itiraz etti, önce mahkeme bu itirazı kabul ederek 5 Eylül 2012 tarihine gün verdi.
SENDİKADA TOPLANTI
Bugün (4 Haziran Pazartesi günü), Hava-lş Sendikası’nda işten çıkarılan personelle ilgili bir toplantının yapılacağı bildirildi. Atatürk Havalimanı’nda direnişlerini sürdüren Hava-lş üyelerine de destekler devam ediyor. CHP ilçe teşkilatlarının yanı sıra Türk-Iş’e bağlı İstanbul Şubeler Platformu’ndan bir sendikanın her gün direniş yerini ziyaret edeceği belirtildi.
Anayasa Mahkemesi’ne başvuru isteği
HAVA-İS Sendikası, Cumhurbaşkanı Gül’ün grev yasağına ilişkin yasayı onaylaması üzerine yasanın iptali için CHP’nin Anayasa Mahkemesi’ne başvurmasını istedi. Hava-iş’in açıklamasında şöyle denildi:
"Başta ILO’nun 87. ve 98. sayılı sözleşmeleri olmak üzere Avrupa Sosyal Şartı, BM Ekonomik, Sosyal Kültürel Haklar Sözleşmesi gibi birçok sözleşmeyle birlikte Anayasa’nın 90. Maddesine de aykırı olan havacılık hizmetlerinde grev yasağı getiren yasa maalesef Sayın Cumhurbaşkanı tarafından jet hızı ile onaylanmıştır. Bu aşamadan sonra hukuki olarak, ana muhalefet partisinin yasayı Anayasa Mahkemesi’ne götürmesinden başka yol kalmamıştır. Ancak bu demokrasi ayıbı ile ilgili sendikamızın mücadelesi bitmeyecektir."
12 Eylül’de dahi yoktu
12 EYLÜL 1980 askeri darbe yönetimi dahi havacılık işkoluna grev yasağı getirilmezken AKP’nin bu tutumu tepkiyle karşılandı.
Hava-İş Sendikası, üst örgütü olan Uluslararası Taşımacılık işçileri Federasyonu (ITF) aracılığı ile ILO’ya (Uluslararası Çalışma Örgütü) başvurdu. ILO’ya yapılan başvuruda, havacılık işkolundaki grev yasağının Anayasa, uluslararası sözleşmelere ve demokratik normlara aykırı olduğu belirtilerek tavrının değiştirilmesi amacıyla AKP Hükümeti’nin uyarılması istendi.
ILO’nun Sendika Özgürlüğünden Sorumlu Müdür Yardımcısı Karen Curtis’in Hava-İş’in üst örgütü ITF’ye gönderdiği mektupta, grev yasağı ile ilgili olarak Türk makamlarından yanıt istendiği belirtildi.
Grev yasağı kanunlaştı
İŞVERENİN süreci haksız bir şekilde uzatması üzerine Hava-İş, karara itiraz etti. Sonuçta THY işvereninin talebi reddedildi. Resmi arabulucu sürecinin sonrasında da anlaşma sağlanmaması halinde haziran ayı içersinde grev kararı alınacaktı.
Tam bu aşamada, AKP istanbul Milletvekili Metin Külünle, bir yasa teklifi vererek havacılık işkoluna grev yasağının getirilmesini istedi. Hava-İş üyesi kabin memurları ve teknik personel, 29 Mayıs 2012 günü Atatürk Hava Limahı’nda iş yavaşlattı, çok sayıda iç ve dış hat seferi iptal oldu. Grev yasağı getiren kanun da, ertesi gün, yani 30 Mayıs 2012 tarihinde ivedi bir şekilde kabul edildi.