TARLADAN ÇIKAN ÜRÜN 4,5 KAT FARKLA MARKETE ULAŞIYOR
Gıda sektörü ve üreticiler artan maliyetler ve iklim değişikliği ile en zorlu dönemlerinden birini geçirirken, üreticiye kazandırmayan mahsuller market reyonlarında rekor kırıyor.
Başta sebze ve meyve olmak üzere gıdada üretici ile market fiyatları arasındaki fark 4.5 kata ulaştı. Alıcı bulamayan üreticinin tarlada kalan ürünlerine karşılık gıda fiyatlarında artış her ay rekor yenilerken, ocak ayında soğuğa bağlı verim düşüklükleri, hasat sürelerinin uzaması ve arzın azalması da üretim maliyetlerini artırdı. Geçen ay üretici ile market arasındaki en büyük fiyat farkı ise yüzde 339,50 ile elmada görüldü.
Zam şampiyonu biber
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) tarafından hazırlanan ocak ayı araştırmasına göre markette elma 4,4 kat, kuru soğan ve portakal 3.9, yeşil mercimek 3,4 kat, marul ve nohut 3,2 kat, limon ve kuru üzüm 3,1 kat fazlaya tüketiciye satıldı. Markette en fazla fiyat artışı yüzde 91,32 ile sivri biberde görülürken, sivri biberdeki fiyat artışını yüzde 75,15 ile maydanoz yüzde 74,52 ile kabak izledi. Marketlerde fiyat düşüşü yüzde 19,48 ile en fazla kuru soğanda görülürken kuru soğandaki fiyat düşüşünü yüzde 10,36 ile toz şeker, yüzde 9,64 ile portakal, yüzde 2.43 ile yoğurt, yüzde 1,24 ile yumurta takip etti.
Üretici müdahale bekliyor
Geçen ayki soğuk hava şartları ve kar nedeniyle üreticinin tarlaya gitmekte zorlandığını anlatan TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar, “Kuru soğanda rekolte fazlası var. Üretici ihracatta yeni pazarlar bulunmasını talep ediyor. Toprak Mahsulleri Ofisi’nin müdahale etmesini talep ediyor. Son günlerde yaşanan soğuklar sebebiyle bazı bölgelerde narenciye dondan etkilendi. Çiftçi bahçelerde nöbet tutuyor” tespitlerini yaptı.